Så använder du din Shaktimatta

Visste du att det finns olika nivåer av Shaktimattan?
Titta på vårt fulla utbud av shaktimattor och tillbehör.

Ryggövning

Rygg

Utövande 20+ minuter

Shakti akupressurmatta är baserad på den indiska spikmattan. Tusentals spikar skapar ett tryck mot huden och musklerna, och ger hjälp till cirkulation, avslappning, mental skärpa och välmående.

Nacke & skuldror - Spikkudde eller spikmatta

Nacke & skuldror

Utövande 10+ minuter

Använd din Shaktikudde, eller rulla ihop din Shakti akupressurmatta, för att skapa tryck under nacke och axlar. Den här positionen kan vara särskilt användbar då du känner stress och spänningar i kroppen. Dålig hållning vid stående och stillasittande arbete kan resultera i spänningar kring nacke och axlar. Att nyttja Shaktimattan kring detta område kan verka mildrande för dina trötta och spända muskler kring nacken och axlarna.

Shaktimatta eller Footpad

Fötter

Utövande 5+ minuter

Dina fötter består av en stor mängd triggerpunkter, vilket gör att en stående position på Shakti Footpad eller Shakti akupressurmatta ger en djup akupressureffekt. 
Prova att stå på Shaktimattan eller Shakti Footpad i början av dagen eller i slutet av dagen. Båda kan hjälpa den normala cirkulationen att komma igång, massera trötta fötter eller ge dig energi för en bra start på dagen.
Använd strumpor i början, för att sedan avancera till att vara barfota.

Hitta din Shaktimatta och tillbehör.

Instruktioner till Shakti spikmatta

Lägg din Shakti spikmatta i sängen eller på annat mjukt underlag. Använd gärna en nackkudde eller hoprullad handduk under mattan, till nacken. Lägg dig bekvämt på mattan så att huden vilar mot piggarna. Slappna av och andas djupt. Om du är extra smärtkänslig kan du i början lägga ett mycket tunt tyg mellan huden och piggarna. På så vis vänjer du dig gradvis.

Spikmatta – Hur ofta och hur länge?

I början kan det räcka med att du ligger 10-15 minuter per tillfälle på din Shaktimatta för att sen öka upp till 20-40 minuter. Det är inte farligt att ligga längre eller om du råkar somna. Använd den när du har tid och lust, gärna varje dag. Avslappning eller lugn aktivitet rekommenderas efter användningen.

Vad är spikmatta bra för?

Du kan använda spikmatta vid tillfällen för avkoppling och vila. Vid läggdags såväl som i pauser på till exempel arbetet. Utövar du yoga eller är nyfiken på att prova? Testa shaktiyoga (länk till video med Oms Master Class), med positioner för olika nivåer.

Specifik användning

Ta en stunds allmän avkoppling med Shaktimattan under ryggen. En spikmatta kan också användas på i stort sett hela kroppen. Här följer bildbeskrivningar på specifika områden och positioner.

Rengöring

Vid behov kan du handtvätta din Shakti. Tag först ut skumgummimadrassen och tvätta sedan mattan i ljummet vatten med lite tvättmedel i. Därefter kan den sköljas och hängas upp att dropptorka. Undvik tvättmaskin och torktumlare, då piggarna kan skadas.

Shakti på resa

Låt Shakti spikmatta följa med på resan. Ett tips: ta ut skumgummimadrassen, då tar din spikmatta mycket liten plats och väger väldigt lite. Använder du Shakti i sängen behöver du inte skumgummit, då sängen är mjuk och formar sig efter kroppen.

Har du fler frågor ska vi försöka besvara dem. Mejla oss på kontakt@shaktimattan.se

0
Varukorg